Reislegende overzicht reizen 2019

Wat een gaaf jaar was 2019! In alle opzichten. Mijn kinderen doen het ontzettend goed; ze zijn blij, lief en het gaat lekker op school. In ons gezin is het gezellig en we doen veel leuke dingen samen. We maken mooie tripjes met elkaar, waar ik over schrijf op mijn andere blog AllinMam.com. Ook ben ik afgelopen jaar weer veel alleen op pad geweest. Tenminste, niet helemaal alleen natuurlijk. Geregeld ging ik in 2019 samen met een vriendin, met mijn zusje of met een collega-blogger op pad. Daarnaast maakte ik een aantal persreizen met meerdere journalisten en/of bloggers. Met goed gezelschap naar mooie bestemmingen! Hieronder een overzicht van mijn reizen in 2019.

Lees ook: Reislegende overzicht reizen 2018

Zuid IJsland

In januari ging ik samen met mijn zusje naar het zuiden van IJsland. Midden in de winter, wat in IJsland wil zeggen dat je niet weet wat je kun verwachten! We troffen het enorm en hadden een dik pak sneeuw. Niet alleen in the middle of nowhere was het wit, ook in Reykjavik lag zeker 30 cm sneeuw. Zo nu en dan een behoorlijke uitdaging met de auto! Gelukkig hadden we spikes op de banden waardoor we zonder moeite over de ijzige wegen reden. Drie dagen lang hebben we helder weer gehad. Dat betekende elke avond het noorderlicht! Jammer genoeg niet met het blote oog zichtbaar door lage KP, maar met de camera heb ik het goed vast kunnen leggen. Blogs die ik over deze reis geschreven heb:

IJsland route voor 3 dagen (4 nachten) - Reislegende.nl

Garmisch Partenkirchen – Duitsland

Collega blogger Joyce van Mamsatwork.nl kon zelf helaas niet naar Garmisch Partenkirchen en vroeg of ik in haar plaats wilde gaan. In een paar dagen tijd ontdekte ik de prachtige omgeving van dit stadje dicht tegen de grens met Oostenrijk. Skiën op en om de Zugspitze, wandelen door de ontzettend mooie Partnachklamm en genieten van Duitse kookkunsten. Ik hou ervan! De blogs die ik over deze reis geschreven heb:

Edinburgh & Schotse hooglanden – Schotland

In maart vertrok ik met Judith van Hipenhot.nl, Sharon van Moeders.nu en Pauline van Voormijnkleintje.nl naar Schotland. We verbleven in 1 van de villa’s aan het meer van Landal Piperdam, een prachtig gelegen vakantiepark op een uur afstand van Edinburgh. Van daar uit bezochten we in een aantal dagtrips de Schotse Hooglanden, reden we langs het beroemde Loch Ness naar Inverness en ontdekten we Edinburgh en omgeving. Een super leuke tijd zo samen met collega’s! Blogs die ik heb geschreven naar aanleiding van deze reis en die van vorig jaar:

Schotse Hooglanden - Landal Piperdam in Schotland - Reislegende.nl

Lissabon – Portugal

Na Schotland was ik een dag thuis en toen vertrok ik alweer op persreis naar Portugal voor 3 dagen Lissabon. Het was prachtig weer en we hebben eindeloos gewandeld door deze mooie stad. Heerlijk gegeten en veel minder bekende plekjes ontdekt. Voor wie een leuke stedentrip in het voorjaar zoekt: Lissabon is the place to be!

Lissabon stadswandeling door de leukste wijken - Reislegende.nl

Zagori en Meteora – Griekenland

Half april vertrok ik voor een 4-daagse road trip met mijn man naar het noorden van Griekenland. Voor veel mensen is dit deel van Griekenland onbekend, in tegenstelling tot de populaire eilanden. Toch is er ontzettend veel te zien in dit bergachtige gebied van Griekenland. We bezochten Zagori, een regio waar het lijkt alsof de tijd heeft stil gestaan. Zagori staat bekend om de honderden stenen bruggen die er te vinden zijn, waarvan meerdere al honderden jaren oud zijn. Vanuit het noorden van Griekenland is het gemakkelijk om in korte tijd naar Meteora te rijden, waar de beroemde kloosters van Meteora te zien zijn. Als je van road trips houdt is het noorden van Griekenland echt een aanrader. Blogs die ik over deze road trip schreef:

Anastasios Lolis bridge Lakos - brug tussen Mikro Papigko en Megalo Papigko - Zagoria - Reislegende.nl

Europa-Park – Duitsland

Met het gezin vertrokken we eind april voor een paar dagen naar Europa-Park in Duitsland. Ook in 2017 hebben we dit ontzettend leuke park al bezocht, op weg naar ons vakantieadres in Oostenrijk. Ik ben niet zo heel dol op pretparken maar in Europa-Park kan ik uren doorbrengen, zo leuk vind ik het daar! Onderstaande blogs schreef ik over onze twee bezoeken aan het park:

Vogezen – Frankrijk

Na ons bezoek aan Europa-Park reden we door naar de Vogezen waar ik vorig jaar tijdens een persreis op een ontzettend leuke plek had geslapen. Ik was toen meteen al vastbesloten; ik zou mijn gezin meenemen naar deze plek! Op Le Ranch des Bisons slaap je namelijk letterlijk tussen de bizons in. Super leuk natuurlijk voor kinderen! Blogs die je over deze accommodatie kunt lezen:

Herfst in de Vogezen: verblijf in een goud gele wereld - Reislegende.nl

Split – Kroatië

Een paar dagen na terugkomst uit de Vogezen was het begin mei tijd om te vertrekken naar Kroatië. Ontdekte ik een paar weken eerder de onbekende, maar zeer authentieke plekjes van Lissabon, nu was het tijd voor Split. Een aantal dagen liepen we rond in deze mooie stad vol historische gebouwen en overblijfselen, maar ook in de omgeving pakten we mooie plekjes mee. Zo bezochten we het prachtige stadje Trogir en namen we de boot naar het eilandje Brač. Blogs die ik over Split en omgeving (en iets verder) schreef:

Split - Kroatië - Reislegende.nl

Ruhrgebied – Duitsland

Met Pinksteren gingen we met het gezin een weekend naar het Ruhrgebied. We waren erg benieuwd naar alle verlaten fabrieken, de onder architectuur gebouwde uitkijkpunten en de herbestemmingen van bepaalde industriegebieden. Van Peugeot kregen we de fijne 5008 mee; een auto die zich perfect leent voor een road tripje met het gezin! Het Ruhrgebied mag dan nog veel ontweken worden door mensen, het heeft ons erg verrast. We hebben natuurlijk lang niet alles gezien dus we gaan zeker nog een keertje terug. Het is immers zo dichtbij! De blog die ik schreef over het Ruhrgebied:

Zeche Zollverein - Reislegende.nl

Thüringen – Duitsland

Eind juni vertrok ik verder Duitsland in, naar Thüringen: een vrijstaat met historische steden als Erfurt, Weimar en Eisenach. Ik keek mijn ogen uit in deze steden. Gemoedelijke sfeer, aardig mensen en heel veel te zien. Ook buiten de steden is er veel te doen in Thüringen. Er zijn mooie natuurgebieden en ontzettend veel kastelen. Als je eens meer wilt zien van Duitsland dan is deze regio absoluut een bezoek waard. De blog die ik schreef over Thüringen:

Erfurt uitzicht over Krämerbrücke Thüringen - Reislegende.nl

Andalusië – Spanje

Een week na terugkomst uit Thüringen vertrok ik met “reis-vriendinnetje” Monique naar Andalusië. Voor we beiden trouwden en kinderen kregen hebben we een aantal verre reizen gemaakt met elkaar en nu gaan we nog steeds elk jaar een paar dagen samen weg. Super leuk! Dit jaar was Andalusië aan de beurt. We doen altijd allerlei verschillende dingen en zorgen ervoor dat we veel zien in korte tijd. Iets met ” het maximale er uit halen” :-) Lees hieronder de blogs die ik schreef over onze trip naar Andalusië:

Plaza de América - Sevilla tips: 15 dingen om te doen en te zien - Reislegende.nl

Värmland – Zweden

Half juli ging ik samen met Judith van Hipenhot.nl op persreis naar Värmland in Zweden. We vlogen op Oslo en reden met de auto naar Karlstad. Het doel van de reis was kijken hoe gezinsvriendelijk Värmland is. Wat ik ervan vond lees je in onderstaande blogs:

Oslo – Noorwegen

Voor we vanuit Oslo vertrokken richting Zweden hebben we een aantal hotspots van deze gave stad ontdekt. Je leest erover in de onderstaande artikelen.

Rothenburg ob der Tauber – Duitsland

Niet lang na terugkomst uit Zweden was het alweer tijd voor de zomervakantie met het gezin. Oostenrijk was de bestemming, maar eerst bezochten we in Duitsland Rothenburg ob der Tauber. Een middeleeuwse stad die erg populair is bij toeristen, we hadden dus veel drukte verwacht. Het tegendeel was waar! Op het marktplein middenin het stadje was het druk, maar daar omheen leek het verlaten. We hebben er uren rondgelopen over de stadsmuur en door de smalle straatjes. Een uitgebreide blog over Rothenburg ob der Tauber lees je hier:

St.Jakobskirche Bezienswaardigheden in Rothenburg ob der Tauber Romantische Strasse Duitsland - Reislegende.nl

Eibsee

Voor we Oostenrijk bereiken brengen we nog een bezoek aan de Eibsee. Wat een prachtige plek toch, in de winter maar dus ook in de zomer. Het is wel erg druk in het hoogseizoen, want vooral de naastgelegen Zugspitze is een favoriete bestemming in de zomer. Je kunt in dit gebied prachtig wandelen, fietsen en lekker relaxen. De blog die ik schreef over de Eibsee:

Tirol & Vorarlberg – Oostenrijk

In Oostenrijk bezochten we 3 verschillende regio’s. We verbleven een aantal dagen in Niederthai, een afgelegen plaatsje in Ötztal. Daarna bezochten we Pfunds, in Tiroler Oberland. Na een paar dagen in Pfunds verbleven we een week in Vorarlberg, bij Landal Hochmontafon. Blogs die ik over onze tijd in Oostenrijk schreef vind je hieronder:

Landal Hochmontafon Autoroute door Tirol en Vorarlberg - Reislegende.nl

Kassel – Duitsland

Op de terugweg was Duitsland weer aan de beurt. Dit keer bezochten we Bergpark Wilhelmshöhe. In dit park zijn een paar honderd jaar geleden op kunstmatige wijze watervallen aangelegd, die bij elkaar bekend staan als de waterspelen van Kassel. Hieronder lees je mijn blog over deze werelderfgoed plek:

Bergpark Wilhelmshöhe - Reislegende.nl

Alentejo – Portugal

In september vertrok ik weer op persreis naar Portugal. Dit keer was ik te gast in Alentejo. Alentejo staat bekend als “broodmand” van Portugal. Je vindt in de regio glooiende geel gekeurde heuvellandschappen met olijfbomen, zo ver je kunt kijken. Hier en daar in het gebied liggen historische stadjes, bovenop hoge heuvels. Het eten is nog authentiek en de Cante Alentejo (zang) maakte diepe indruk op me. Alentejo heeft me echt verrast, het is totaal anders dan andere delen van Portugal die ik tot nu toe heb bezocht. Dankbaar dat ik dat heb mogen ervaren! Blogs over Alentejo:

Westfjorden – IJsland

In oktober vertrok ik voor de tweede keer dit jaar naar IJsland, samen met Judith van Hipenhot.nl. We maakten een road trip naar en door de Westfjorden, een gebied in IJsland wat door weinig mensen bezocht wordt. De Westfjorden wijken enorm af van het overige deel van IJsland. Er is nauwelijks vulkanische activiteit en het landschap wordt getekend door diepe fjorden en afgeplatte bergen. Het is er zó rustig dat je je zo nu en dan alleen op de wereld voelt! Op de terugweg bezochten we ook het mooie Snaefelsness. Blogs over deze IJsland trip:

Westfjorden roadtrip IJsland Reislegende - Reislegende.nl

Een nachtje op de MSC Grandiosa

Een hele leuke en gezellig tijd had ik begin november op het nieuwe schip van MSC: MSC Grandiosa. Het gloednieuwe cruiseschip had een tussenstop in Rotterdam op weg naar Hamburg, waar het een aantal dagen later gedoopt zou worden door Sophia Loren. Wij waren dus de eerste “passagiers” aan boord en alhoewel het schip aangemeerd bleef liggen hebben we dat niet zo ervaren. Het schip is zó groot en er is zó veel te doen dat je er geen idee van hebt of het vaart of niet. Meer over mijn tijd op de MSC Grandiosa lees je in onderstaande blog:

Madeira – Portugal

De laatste reis die ik in 2019 maakte was naar Madeira. Een aantal jaren geleden mocht ik een klein stukje van het eiland al eerder zien, toen ik op doorreis was naar het naastgelegen Porto Santo. Madeira wordt wel het Hawaï van Europa genoemd en ik begrijp nu heel goed waarom! Het is eigenlijk één brok vulkanisch overblijfsel, middenin de Atlantische oceaan. Enorme kliffen die eindigen in zee, dichtbegroeide binnenlanden en prachtige uitkijkpunten. Blogs die ik tot nu toe heb geschreven over Madeira:

Faja dos Padres, Madeira - Reislegende.nl

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Voor nu: veel leesplezier!

Melissa

Welkom! Ik ben Melissa, content creator, gek op fotografie en reizen. Ik haal veel voldoening uit het publiceren van reisfoto's en reiservaringen op deze website. Kom en reis met mij mee naar prachtige plekjes!