Reislegende overzicht reizen 2020

Wat had ik een hoop plannen voor 2020! Net als voor iedereen werd 2020 echter een heel ander jaar dan ik vooraf had gedacht. Geplande reizen werden verplaatst of geannuleerd en het leven veranderde totaal in een paar maanden tijd. Inmiddels kunnen we ons niet meer voorstellen dat er een tijd was dat we hossend carnaval vierde, naar concerten gingen en dicht op elkaar gepakt in de kroeg stonden. Handen schudden, mondkapjes op en afstand houden; we weten inmiddels niet beter.

Balen, al die geannuleerde reizen? Uiteraard. Maar dat staat in schril contrast met wat veel mensen hebben (en nog steeds) moeten doormaken. Mensen verloren (en verliezen nog steeds) dierbaren, bedrijven gaan failliet en veel mensen die COVID-19 hebben gehad houden lang last van klachten. Als ik dat allemaal hoor kan ik mezelf alleen maar gelukkig voelen. Dat het werk bij ons aardig doorgaat en dat mijn gezin en mijn familie gezond is. Dat reizen, dat komt wel weer. Wanneer weet ik niet, maar wat in het vat zit verzuurt niet denk ik dan maar. Toch wil ik mijn 2020 overzicht niet overslaan. Het wordt alleen een “geannuleerde reizen 2020” artikel :-)

Jordanië

Gelukkig begon 2020 prachtig met een reis naar Jordanië die ik maakte met Rocky Roads Travel. Met eigenaresse Sabrina ben ik al eens op persreis gegaan naar de Vogezen en dat was zó gezellig dat ik maar al te graag een aantal dagen mee ging naar Wadi Rum en Petra. We bezochten naast het prachtige Petra (via backdoor trail naar Petra overigens) ook Little Petra, vele malen kleiner maar minstens net zo indrukwekkend. Op loopafstand van Little Petra sliepen we in het mooie Seven Wonders Luxury Camp, een aanrader als je in de buurt wilt overnachten. Een cadeautje, deze reis, als je het mij vraagt. Zeker aan het begin van zo’n gek jaar als 2020.

Um Frouth Rock Bridge - Wadi Rum tips en bezienswaardigheden - Reislegende.nl
Te gekke bezienswaardigheden in Wadi Rum, Jordanië

Griekenland

Voor IloveGriekenland.nl ging ik eerder al naar Agia Galini op Kreta en dit keer zou het noorden van Griekenland in maart aan de beurt zijn. Dit was nog net een erop-of-eronder, zullen we wel of zullen we niet…

Meteora op het vasteland van Griekenland

Schotland

In de meivakantie stond Schotland met het gezin op de planning. Het plan was om de North Coast 500 te rijden en allemaal leuke b&b’s op de route hadden we al geboekt. Toen ik in maart al het gevoel kreeg dat dat hem niet ging worden in de meivakantie verplaatste ik de reis naar de herfstvakantie. Ik moest meer bijbetalen voor nieuwe tickets dan de eerste tickets überhaupt gekost hadden en de overnachtingen kon ik verzetten. Natuurlijk niet wetende dat ik in het najaar alles zou moeten annuleren :-(

Schotse Hooglanden - Landal Piperdam in Schotland - Reislegende.nl
Glen Coe, Schotland

Faeröer eilanden

In mei zou ik met Sabrina en Monique (met beiden was ik in de Vogezen een aantal jaar geleden) naar de Faeröer eilanden gaan. De reis werd, net als vele andere reizen, geannuleerd. Uiteindelijk hebben we de reis naar de Faröer eilanden in 2022 kunnen maken! Overzicht Faröer eilanden blogs.

IJsland

In juni had ik samen met Judith van HipenHot.nl IJsland geboekt. We hadden een gave route in elkaar gezet langs de zuidkust en de oostkust van IJsland. Onderweg zou de focus liggen op het fotograferen van puffins en ook hadden we een mooie samenwerking opgezet met een guide in Þórsmörk. De accommodaties en vlucht hebben we kunnen annuleren, en de tour met gids in Þórsmörk houden we tegoed. Ook deze reis werd geannuleerd. In juni 2022 hebben we deze reis kunnen maken! Overzicht IJsland blogs.

Zonsondergang Westfjorden IJsland roadtrip Reislegende - Reislegende.nl
Zonsondergang in IJsland (westkust)

Guernsey

Ik zou in juni met Sabrina en Monique nog een mooie trip maken naar het voor veel mensen (en voor mij) vrij onbekende Guernsey. Het begon hier al met het faillissement van Fly.be in maart, ongeveer anderhalve week na het boeken van de tickets. Gelukkig hebben we ons geld uiteindelijk terug kunnen krijgen (een van de voordelen van betalen met creditcard!).

Veluwe

Tussendoor pakten we last-minute nog een weekendje weg met het gezin op de Veluwe. We sliepen een paar nachten bij Landal Landgoed ’t Loo in Oldebroek. Ook al was het koud en waaide het ontzettend hard, het was toch fijn om even ergens anders dan alleen maar thuis te zijn.

Landal Landgoed 't Loo - Reislegende.nl
Landal Landgoed ’t Loo

Oostenrijk

In juni zag het er naar uit dat er in de zomervakantie wel weer het een en ander mogelijk zou zijn. Ik begon met plannen maken voor Oostenrijk. Dit keer wilde ik meer richting de ander kant van Oostenrijk, na een aantal keren Tirol en Vorarlberg. In (en vanuit) Salzburg bezochten we de Gosausee en maakten we de wandeling naar de Hinterer Gosausee. Ook waren er kloven en watervallen die we niet aan ons voorbij konden laten gaan, waaronder de Gollinger Wasserfall, de Lammerklamm en de Liechtensteinklamm. In de Hochkönig regio verbleven we op het park Landal Maria Alm, een echte aanrader.

Lammerklamm, Salzburg - Reislegende.nl
Lammerklamm in SalzurgerLand

Vanaf hier reden we naar de Krimmler Wasserfälle en maakten we mooie wandelingen in het gebied rondom de Hochkönig. Na dit gebied verkenden we Gastein, een ontzettend verrassend gebied met de drie verschillende dorpen in het Gasteinertal waaronder Bad Gastein. Vooral de rijke geschiedenis van Bad Gastein vond ik interessant en ook het iets verderop gelegen Sportgastein maakte veel indruk. Tussendoor reden we nog over de Grossglockner Hochalpenstrasse, ook al zo indrukwekkend. Ik ben echt super blij dat deze vakantie mogelijk was en we hebben er echt voor 200% van genoten.

De geschiedenis van Bad Gastein: toen en nu - Reislegende.nl
Het mooie Bad Gastein

Zweden

In augustus stond dan Zweden op de planning, samen met Pauline van Voormijnkleintje.nl. We zouden met z’n 7-en in 1 grote Peugeot naar Zweden rijden voor 10 dagen lang plezier, leuk overnachten en toffe activiteiten. Helaas (vooral voor de kinderen die zich er zo op hadden verheugd) kon ook dit niet door gaan.

Värmland: rust, bomen en water in Zweden - Reislegende.nl
Zonsondergang in Värmland, Zweden

Sicilië

De laatste reis die geboekt stond in 2020 was naar Sicilië, samen met mijn reismaatje (al langer dan 25 jaar!) Monique. In juli hadden we toch goede hoop dat die misschien wel door zou kunnen gaan maar helaas werden in augustus de vluchten geannuleerd.

Achterhoek

In de herfstvakantie boekte ik (weer last-minute) een weekje bij Landal de Vlinderhoeve in de Achterhoek, nadat de vluchten naar Schotland werden geannuleerd. We maakten een mooie wandeling naar de uitkijktoren van Kootwijkerzand en bezochten onder andere Deventer en Zutphen. We hebben het altijd leuk en fijn als we met het gezin weg zijn, maar we baalden stiekem toch wel dat we niet in Schotland zaten!

Kootwijkerzand uitkijktoren op grootste stuifzandgebied van West-Europa - Reislegende.nl
Uitkijktoren Kootwijkerzand

Lauwersmeer

Ook net voor kerstmis stond ik weer in de last-minute-boeken stand. Dit keer werd het Landal Esonstad in Friesland, bij het Lauwersmeer. De kinderen vinden Landal echt geweldig en wij vinden het als ouders ook wel heel lekker dat ze daar gewoon hun gang kunnen gaan. Landal Esonstad is trouwens super mooi aangelegd en de huisjes zijn prachtig. Echt oud Hollandse stijl, zo leuk. We hadden helaas slecht weer dus hebben maar 1 wandeling kunnen maken bij het Lauwersmeer, naar een van de vogel observatiehutten. Volgende keer (en misschien in ander seizoen) beter!

Landal Esonstad in Friesland, vlakbij Lauwersmeer

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Voor nu: veel leesplezier!

Melissa

Welkom! Ik ben Melissa, content creator, gek op fotografie en reizen. Ik haal veel voldoening uit het publiceren van reisfoto's en reiservaringen op deze website. Kom en reis met mij mee naar prachtige plekjes!