Review: Noorwegen kleine atlas voor hedonisten

Noorwegen ontdekken nog voordat je er zelf überhaupt geweest bent, dat kan met de prachtige nieuwe uitgave in de reeks kleine atlas voor hedonisten: Noorwegen. Met dit boek kun je lekker wegdromen en je inbeelden dat je in Noorwegen bent. En dat terwijl je in werkelijkheid gewoon thuis op de bank zit, of aan de keukentafel!

10.000 kilometer reizen door Noorwegen

Dat is wat fotograaf Brice Portolano deed: 10.000 kilometer reizen door Noorwegen. Zijn ervaringen en prachtige beelden komen samen in het boek Noorwegen kleine atlas voor hedonisten. Hij vertelt over de geologie van het land, over Noren en hun eeuwenoude tradities, Vikingen, architectuur en over de uitgestrekte, ruige natuur. Zijn verhalen worden vergezeld door prachtige foto’s met dat fijne rauwe randje, iets wat we inmiddels kennen uit de kleine atlas voor hedonisten serie. Ik hou ervan!

Inhoud van het boek

Het boek is onderverdeeld in 8 secties: Oslo, het zuiden, Bergen, de fjorden in het westen, het midden, de Lofoten, Finnmark en Spitsbergen. Elke sectie is voorzien van veel achtergrondinformatie. Je maakt kennis met tradities en met datgene waar de specifieke regio bekend om staat. Zo komt moderne architectuur naar voren (Oslo), worden de fjorden uitvoerig besproken, leer je over de geschiedenis van staafkerken en lees je alles over de beroemde zeevaartlijn Hurtigruten. Elke sectie bevat ook een voorstel voor een meerdaagse route met tips voor onderweg.

Kleine atlas inspiratie

Deze Noorwegen versie uit de serie kleine atlas voor hedonisten heeft mij al geïnspireerd bij het uitstippelen van mijn reis naar de Lofoten en maakte me ook nieuwsgierig naar de getijstroom Saltstraumen vlakbij de stad Bodø. Mooie plekjes waar ik kom tijdens mijn reis naar het zuiden van Noorwegen komen ook in het boek terug. Denk onder meer aan Gaustatoppen, Dalen, Ravnejuv en de The Twist in het Kistefos Museum; plekken die ik bezoek tijdens mooie routes door Vestfold og Telemark en Viken.

Noorwegen review kleine atlas voor hedonisten - Reislegende.nl

Een boek voor het pakken

Noorwegen kleine atlas voor hedonisten is echt een boek “voor de pak”. Het moet ergens binnen handbereik liggen, anders doe je het boek tekort. De stevige, dikke kaft, de structuur van het papier, de grootte; het zijn kenmerken van een echt koffietafelboek. Bij mij thuis liggen er inmiddels verschillende boeken uit de reeks op elkaar gestapeld in het zicht. Regelmatig wordt er een exemplaar bij gepakt, ook door mensen die op bezoek komen: even een kwartiertje op reis!

Andere uitgaves in de reeks kleine atlas voor hedonisten

Naast Noorwegen hebben ook CorsicaBretagneIJsland, BerlijnVenetië en Parijs een plek weten te bemachtigen in deze mooie reeks. Dat er nog meer mooie bestemmingen zullen worden toegevoegd, daar twijfel ik niet aan. Ik ben heel benieuwd wat de eerstvolgende uitgaven gaan zijn!

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Voor nu: veel leesplezier!