Rondstruinen op de markt in het pittoreske Franse Aups

Op weg naar Les Gorges du Verdon rijden we door het stadje Aups. Gelegen op 57 km vanaf Frejus en op 24 km vanaf Lac de Sainte-Croix wordt Aups gezien als de zuidelijke toegangspoort van de Verdon. Aups ligt op 500 meter hoogte en telt iets meer dan 2000 inwoners. Het stadje nodigt ons uit even een tussenstop te maken. Het is zaterdagochtend als wij er aan komen rijden en het is druk; er is markt en dat schijnt vanuit de omgeving veel mensen aan te trekken. Het is momenteel geen hoogseizoen dus we mengen ons, na de auto ergens geparkeerd te hebben, tussen de mensen die hier en in de omgeving wonen.

Parkeren in Aups

Aups is voor ons een perfecte tussenstop op onze weg naar de Gorges du Verdon. We zijn nu zo’n 5 kwartier aan het rijden, nog niet lang dus. Maar de bergweggetjes die naar dit pittoreske stadje leiden kronkelen alle kanten op en zorgen voor de nodige concentratie. Daarnaast wil je ook van de omgeving genieten dus het gaat allemaal iets langzamer dan anders. Het parkeren in Aups vergt ook wat inspanning; ondanks het feit dat het 09.45u is is er bijna geen parkeerplekje meer te vinden. Uiteindelijk hebben we geluk en kunnen we de kleine Fiat 500 ergens tussen “proppen”. Ideaal zo’n kleine auto!

We gaan op weg naar de markt maar de karakteristieke steegjes en straatjes houden ons op. De luiken, de verweerde kleuren van het verf, de planten die tegen de muren opgroeien… we blijven foto’s maken. Het ene steegje is nog smaller dan het andere. Wat zou ik graag eens achter zo’n voordeur willen spieken om te kijken hoe de mensen hier wonen!

De markt in Aups

Als we dan eindelijk denken dat we de mooiste steegjes en straatjes wel gezien hebben komen we op de leuke markt terecht. Wat een gezelligheid en vriendelijkheid. Leuk om te zien hoe de bewoners van deze regio hier naartoe komen om te socializen. Zittend op een bankje, op het trapje van de kerk, staand achter een marktkraam of gewoon in de rij voor de kippentent.

Rondstruinen op de markt in het Franse Aups - AllinMam.com

Heel veel rieten manden en tassen zien we, broden, zoetwaren, gedroogde worsten, honing, kruiden, specerijen… Het ruikt allemaal lekker en het is heerlijk om hier lekker rond te struinen. Het is druk maar niet overvol. Ik kan me voorstellen dat het er hier hartje zomer wel anders aan toe gaat, wanneer hele hordes toeristen naar het stadje trekken. Deze provençaalse markt is op woensdag- en zaterdagochtend.

Truffelmarkt in Aups

Van november t/m eind februari is er in Aups op donderdagochtend truffelmarkt. Truffels groeien goed op de wortels van eikenbomen en laat hier nou de hele regio goed vol mee staan. Het zoeken met varkens naar truffels gebeurt niet meer, tegenwoordig worden er speciaal getrainde honden gebruikt. In de zomer is er ook truffel te krijgen, maar deze zomertruffel heeft veel minder smaak en wordt over het algemeen gebruikt voor decoratie. Op elke woensdagochtend in juni en juli is er witte truffelmarkt.

Lees ook: leuke camping in Frejus

Aups bezienswaardigheden

Mocht je wat langer in Aups willen doorbrengen dan zijn er een aantal bezienswaardigheden waaronder de Saint Pancras church (gebouwd in 1499) met daarin een klein kunstmuseum, het Simon Segal museum, resten van een wal (uit de 12e eeuw), een tweetal torens en een kapel. Op 3,5 kilometer ten oosten van het centrum ligt Musee de Faykod, een park met sculpturen. Verder is het heerlijk om ergens op een terrasje plaats te nemen en te genieten van al het authentieke om je heen!

Tussenstop in Aups op weg naar de Verdon

Zoals hierboven beschreven is Aups voor ons een soort korte tussenstop op onze weg van Frejus naar de Verdon. Niet omdat we het nou echt nodig vinden om te stoppen maar omdat het stadje gewoon de aandacht trekt. Vanaf hier is het nog zo’n 24 rijden naar Lac de Sainte-Croix. We zijn rond 08.30u vanmorgen vertrokken, komen om 09.45u aan in Aups en vertrekken hier een uurtje later weer. Dan zijn we rond half 12 bij het meer. Qua tijd precies goed om een waterfiets of kano te huren in de Verdon!

Wat te doen in Aups? - AllinMam.com

Adres

Aups website
83630
Frankrijk

Praktische informatie

-gratis parkeren (parkeergelegenheid op parkeerplaats en plekken langs de weg)
-op marktdagen wel op tijd aanwezig zijn voor parkeerplek

Lokatie

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Meer directe linkjes naar aanbieders vind je op deze pagina. Voor nu: veel leesplezier!

Melissa

Welkom! Ik ben Melissa, content creator, gek op fotografie en reizen. Ik haal veel voldoening uit het publiceren van reisfoto's en reiservaringen op deze website. Kom en reis met mij mee naar prachtige plekjes!