Review: Ona Bowery, fijne kleine cameratas

Zo nu en dan wil je een cameratas die gewoon niet op een cameratas lijkt. Toch? Als je bijvoorbeeld een citytrip maakt, of je camera mee wilt nemen naar een feestje. Voor ieder soort gelegenheid een specifieke cameratas! Bij mij is dat inmiddels wel het geval. Ik heb de Peak Design Everyday backpack wanneer ik veel camera apparatuur meeneem en dus deze mooie cognac lederen Ona Bowery wanneer ik een kleine camera meeneem op bijvoorbeeld een stedentrip.

Een cameratas die niet op een cameratas lijkt

Ik was zelf al een tijd op zoek naar een fijne cameratas die ik kan gebruiken als ik een stedentrip maak. Ik neem op zo’n trip meestal een kleine camera mee, zoals de Fuji x100f. Zo’n tas moet voor mij een aantal eigenschappen hebben:

• De tas moet niet op een cameratas lijken
  • De tas moet degelijk zijn
  • Er moet ruimte zijn voor andere kleine spulletjes
  • De tas moet lekker dragen
  • De tas moet niet te groot zijn
  • De schouderriem moet verstelbaar zijn
  • De schouderriem moet afneembaar zijn
  • De tas moet aan de binnenzijde extra bescherming hebben voor camera

Alle bovenstaande eigenschappen vind ik terug in de Ona Bowery. De tas ziet er niet uit als een cameratas en is fijn van formaat. Binnenin is voldoende ruimte voor een systeemcamera en extra spulletjes zoals telefoon, powerbank, iPods, zonnebril en klein waterflesje. De schouderband is verstelbaar en goed stevig. Ook is de schouderband afneembaar. Handig, want ik stop de tas nog wel eens in mijn WANDRD PRVKE wanneer ik alleen handbagage mee mag nemen in het vliegtuig. Zo heb ik twee tassen in 1!

Ona Bowery van leder of van canvas?

Het merk Ona Bags begon in 2010 met de Ona Bowery. Het model van de tas is in de tussentijd nauwelijks veranderd. Wel is de Bowery verkrijgbaar in verschillende kleuren, gemaakt van leder en/of canvas. Zo nu en dan komt Ona Bags met een limited edition. De Bowery is dan gemaakt van een speciale canvas en heeft bijvoorbeeld stiksels in een andere kleur. Ook willen ze de binnenkant nog wel eens voorzien van een andere kleur bij een limited edition. Hieronder een kleine greep uit de Ona Bowery collectie:

Ik was zelf op slag verliefd op de Ona Bowery leather cognac, wat vond ik dat een mooie tas. Toch heb ik best lang getwijfeld of ik tóch voor de canvas versie zou gaan. Leer en regen of vochtig weer leek me niet zo’n goed idee en ook was de leren versie veel duurder. Uiteindelijk ben ik toch voor de leren versie gegaan. Ik neem de tas alleen maar mee naar plekken waarvan ik zeker weet dat het aardig weer is en blijft.

Ona Bowery en regen

Of de Ona Bowery wel eens een regenbui heeft meegemaakt? Zeker wel! Laatst was ik in de duinen voor het fotograferen van herten. Ik had alleen mijn Fuji X-T3 met telelens in de tas zitten (meer past dan ook niet). Ik kreeg een keiharde plensbui over me heen, niet normaal. Mijn tas werd behoorlijk nat, hij was helemaal donker gekleurd. Gelukkig werd hij heel snel weer droog. Waarschijnlijk omdat ik hem goed behandeld heb met waterafstotende spray. Ik ben dus niet bang meer voor een regenbui. Al is het geen tas die ik zal meenemen naar Schotland, IJsland of een andere (winterse) bestemming. Voor mij is de Ona Bowery echt wel de “zomer-cameratas”; als ik naar een regenachtige bestemming ga met een kleine cameratas is de waterdichte Peak Design Sling 5L mijn grote vriend.

Wat er allemaal in de Ona Bowery past

Wat je op onderstaande foto ziet is wat ik meeneem op een doorsnee stedentrip: een kleine camera, flesje water, telefoon, powerbank, flesje water, extra lensje voor camera, zonnebril, mijn DJI Osmo Pocket en wat oplaadsnoertjes. Het past perfect. De insert wil ik nog wel eens wat verplaatsen, net wat handig is. Als ik in Nederland op pad ga in de duinen voor het fotograferen van herten dan haal ik de insert eruit en past mijn Fuji X-T3 met 100-400mm lens er in. Maar net hoor, maar het past!

Review: Ona Bowery, fijne kleine cameratas - Reislegende.nl

Aan de buitenkant van de Ona Bowery zitten ook nog een aantal vakjes. Aan de voorkant en aan beide zijkanten zitten vakjes en ook aan de kant die je tegen je lichaam draagt zit een vak. Deze vakken hebben echter geen rits, wat ik zelf een nadeel vind. Zo durf ik toch niet zo goed mijn telefoon in het grote vak te plaatsen zoals op de foto hieronder. Dit vak gebruik ik voornamelijk voor wat papierwerk, als ik bijvoorbeeld een papieren plattegrond heb of een klein toegangskaartje.

Mijn paspoort hou ik ook aan de binnenzijde van de tas. De kleine vakjes aan de voorkant, waar de klep overheen sluit, gebruik ik voor wat accu’s en andere kleine spulletjes. Een pen, Labello, een oplaadsnoertje… Je kunt door de gespen van de schouderriem moeilijk bij de kleine vakjes aan de zijkant van de tas komen; deze gebruik ik dan ook nauwelijks. Als je op zoek bent naar een kleine cameratas met veel vakjes en ritsen dan is de Ona Bowery misschien niet helemaal voor jou dus.

Ona Bowery, dé ideale kleine cameratas?

Tja, wat is dé perfecte cameratas wanneer je een kleine camera mee wilt nemen. Dat is voor iedereen anders en daarom zijn er vast ook zo veel verschillende cameratassen. Voor mij is dit echt wel dé ideale kleine cameratas voor een zonnige stedentrip. Ik hoef niet oneindig te zoeken naar spulletjes in verschillende vakken. De tas is door de open ruimte aan de binnenzijde overzichtelijk en er kan verrassend veel in.

Wil je toch wat meer zekerheid als het gaat om veiligheid? Dan kun je gaan voor de The Rockaway. Dit model is nagenoeg hetzelfde als de Bowery maar heeft een rits in plaats van klep met riempje. Ook heeft The Rockaway ritsen binnenin de tas en in het grote vak aan de achterzijde van de tas. Let wel op, want The Rockaway is een slingtas. De ruimte in de tas mag dan hetzelfde zijn, de tas draagt anders dan de Bowery.

De lederen versies van de Ona Bowery zijn verkrijgbaar voor prijzen vanaf €300,00. De canvas versies zijn verkrijgbaar voor prijzen vanaf €129,00, afhankelijk van materiaalsoort en/of lederen delen.

*Foto’s door Laura Vlaanderen | @Laura Vlaanderen

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Meer directe linkjes naar aanbieders vind je op deze pagina. Voor nu: veel leesplezier!