Review: Peak Design Everyday backpack 20L

Altijd ben ik op zoek naar dé perfecte cameratas. Denk ik er eentje gevonden te hebben, mist er wel weer iets. De tas is te groot, er zijn niet genoeg vakken, mijn camera past er bij nader inzien niet goed in of hij draagt niet lekker. Toch heb ik nu een cameratas die ik inmiddels al drie jaar gebruik. Drie jaar! Dat is voor mij echt lang. Ik heb op de Peak Design Everyday backpack weinig aan te merken. Deze cameratas heeft een hoop voordelen ten opzichte van andere tassen. Natuurlijk zijn er altijd kleine kamtekeningen maar met deze tas ben ik echt wel blij. Ik zal jullie vertellen waarom.

Liever een kleinere tas? Lees mijn review over de Peak Design 15L ZIP

Waarom is de Peak Design Everyday backpack zo fijn?

Je kunt veel kwijt in de Peak Design Everyday backpack en dat is meteen het grootste pluspunt als je het mij vraagt. Ook al prop je de tas helemaal vol, je kunt overal goed bij en hij ziet er nog steeds vrij compact uit. Ander voordeel is dat de tas niet heel “dik” wordt, zoals bij veel andere cameratassen het geval is. Fijn, vooral wanneer je de tas op je rug hebt en in het gangpad van het vliegtuig omdraait bijvoorbeeld. Veel minder kans dat iemand ineens een tas in zijn gezicht krijgt!

Review: Peak Design Everyday backpack 20L - Reislegende.nl

Pluspunten Everyday backpack

Deze cameratas heeft nog veel meer pluspunten als je het mij vraagt. Zo veel dat ik ze hieronder los van elkaar zal omschrijven. En uiteraard zijn er, zoals bij alle tassen, ook een aantal (kleine) minpuntjes.

Schouderbanden van de Everyday

De cameratas draagt prettig door de verstelbare schouderbanden. Aan de bovenzijde zitten de schouderbanden vast met een soort roterende bevestigingen. Maakt niet uit dus of brede schouders of smalle schouders hebt. Als je veel gewicht hebt op je rug kun je gebruik maken van het borstriempje, dat op verschillende hoogtes vast te maken is. Op de schouderbanden kun je de Peak Design Capture Camera Clip bevestigen. Wanneer je het bijbehorende bevestingsplaatje op je camera vast maakt kun je tijdens het wandelen je camera aan je schouderband klikken. Super handig! De schouderbanden zijn aan de onderkant te verstellen. Ook is er een heupband aan de tas bevestigd, maar die stelt niet heel veel voor. Ik gebruik deze nauwelijks; de bandjes zitten bijna altijd in het daarvoor bestemde vakje weggestopt.

Geïntegreerde bagagedoorgang

Heel handig voor op het vliegveld is de geïntegreerde bagagedoorgang op het rugpand. De doorgang is lekker breed waardoor de Everyday goed op de stang van een koffer geplaatst kan worden. De bagagedoorgang heeft echter nog een heel groot voordeel. Aan de onderkant is het namelijk een vak over de hele breedte van het rugpand, waardoor je hier tijdens het dragen snel en makkelijk je lensdop kunt wegstoppen. Het heeft lang geduurd voor ik hier achter kwam maar dit is echt zo’n groot pluspunt! Helemaal als het warm is en je geen kleding draagt met zakken.

Vak voor laptop of iPad

Achter het hoofdcompartiment, aan de kant van het rugpand, is een vak voor laptop of iPad. Ik neem zelf bijna nooit een laptop mee maar mijn 13 inch Macbook past goed (zonder hoes). In dit vak is een tweede, hogere insteek te vinden voor een iPad. En daar voor zit weer een nog hoger vakje voor kleine rommeltjes als sleutels, een portemonnee, je telefoon of iets dergelijks. Bang dat de rits wordt opengemaakt als je de tas op je rug draagt? Hoeft niet! Bij elke rits op de tas is een soort extra beveiligingsbandje te vinden.

Water werende ritsen en beveiliging

De ritsen van de Everyday backpack gaan soepel open en dicht, ook wanneer de tas behoorlijk vol gepakt zit. Aan elke rits zit een soort bandje waarmee je de rits kunt “verzekeren”. Het is dan niet onmogelijk om een rits te openen, maar het maakt het wel een stuk ingewikkelder. Het voelt voor mij zeker als een extra beveiliging tegen diefstal wanneer je de tas op je rug draagt. De ritsen zijn water werend, evenals de stof (waterafstotend). Ik heb al in behoorlijk veel regenbuien gelopen met de tas en mijn spullen zijn nog nooit nat geworden.

Aan 3 zijden te openen

De Eveyday backpack is aan 3 zijden te openen. Beide zijkanten van de tas kunnen helemaal opengeritst worden zoals op de foto hieronder. In de 20L versie zitten 3 dividers die je naar eigen inzicht in de tas kunt plaatsen. Wil je een apart vakje creëren? Dan klap je de divider aan 1 kant dubbel. Zo kun je een telelens bijvoorbeeld in de breedte in de tas kwijt, maar ook in de lengte. Neem je niet veel cameramateriaal mee? Dan kun je de dividers uit de tas halen en bijvoorbeeld alleen de onderste divider gebruiken. In de zijpanden kun je veel kleine spulletjes kwijt. Voor mij is dit de plek voor accu’s, oplaadkabels en geheugenkaartjes. Aan de buitenkant van de zijpanden vind je aan beide kanten een vak waar je een waterfles of een klein statief kunt plaatsen. Steekt het erg boven het vak uit dan kun je extra bandjes gebruiken om het goed vast te maken.

De bovenkant van de Everyday backpack

Als je niet zo veel cameramateriaal meeneemt kun je de bovenste divider gebruiken als bodem voor de bovenkant van de tas. Bij mij ziet het er altijd zo uit, als je de bovenkant opent (zie foto hieronder). Helemaal prima om een sjaal of portemonnee in te stoppen, een lunchpakketje of wat extra kleding. Vergis je niet, je kunt hier bovenin echt veel kwijt.

Klep met beveiliging

Ook het hoofdvak is van een soort “beveiliging” voorzien, net als de ritsen. De klep kan dicht op verschillende standen, net hoe vol de tas zit. Je zou denken dat je de klep zo openmaakt maar dat is niet waar. Je moet de gesp eerst naar beneden trekken en vervolgens naar voren, anders gaat hij niet open.

Een “geheim” vakje wat ik trouwens onlangs past ontdekt heb zit aan de binnenkant, helemaal bovenin. Precies achter de verschillende bevestigingen van de gesp zeg maar. Het is een vakje wat sluit met een magneet en wat precies groot genoeg is voor je paspoort. Dat ik dat niet eerder ontdekt heb!

Bandjes voor extra bevestiging

In de tas vind je op diverse plekken extra bandjes voor bevestigen van bijvoorbeeld een statief of een jas. Zo is aan de onderzijde van het voorpand een opening waarin dunne bandjes verstopt zitten. Deze bandjes kun je eruit halen en bevestigen aan de bovenkant van het voorpand, bij de lusjes. Zo kun je een jas kwijt, of bijvoorbeeld een sjaal, mocht het niet meer in de tas passen. Zoals hierboven al verteld zijn zulke bandjes ook in de zijpanden van de tas te vinden voor het extra vastzetten van een waterfles of voor een klein statief.

Handgreep aan boven- en aan zijkant

Deze Peak Design cameratas kun je op verschillende manieren met de hand dragen. Aan de bovenkant zit een handgreep, maar ook aan de zijkant vind je er eentje. Hierdoor kun je de tas op 3 manieren dragen als hij niet op je rug zit: aan de schouderbanden, aan de handgreep bovenop óf aan de handgreep aan de zijkant.

Kiezen voor Everyday backpack 20L of 30L

Ik weet niet hoe het komt, maar ik ben lang in de veronderstelling geweest dat ik de 30L in bezit had. Geen idee hoe dat komt! Maar het blijkt dus de 20L. Hieronder een overzicht wat ik allemaal in mijn tas meeneem op reis, als ik naast mijn handbagage ook nog ruimbagage meeneem:

Minpunten van de Everyday backpack

Het zijn er niet veel, minpunten. Een minpunt zou kunnen zijn dat er geen regenhoes wordt bijgeleverd. Ik had nog een regenhoes die perfect past, maar een geïntegreerde regenhoes zie je tegenwoordig bij veel cameratassen terug. Nu is het bij de Everyday backpack niet snel nodig, een regenhoes gebruiken omdat hij echt goed waterafstotend is. Maar als je dan een plensbui door moet is het fijn als je er toch eentje bij de hand hebt.

Daarnaast zou ik een klein extra vakje met rits aan de binnenkant van het hoofdvak toch wel prettig vinden. Voor een kleine portemonnee, voor je telefoon of voor een paar geheugenkaartjes. Nu stop ik altijd nog een kleine pouch in het hoofdvak met wat kleine dingetjes. Ik ben gewoon gek op vakjes!

Peak Design Everyday backpack V1 of V2?

De eerste versie van de Everyday backpack is inmiddels alweer een aantal jaren op de markt. Niet zo gek dus dat ze hem hier en daar iets hebben aangepast en de V2 nu ook te koop is. Dat is goed nieuws voor de mensen die niet altijd per se het nieuwste van het nieuwste willen. Doordat de V2 er nu is kun je bij veel webshops de V1 voor een mooie prijs aanschaffen.

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Meer directe linkjes naar aanbieders vind je op deze pagina. Voor nu: veel leesplezier!