Minicruise Newcastle met DFDS Seaways

Dat heb ik altijd al een keertje willen doen, heen en weer met de boot naar Engeland. Ik ben opgegroeid in Monster, niet ver van Hoek van Holland van waaruit Stenaline naar Harwich vaart maar toch is het er nooit van gekomen om het kanaal eens over te varen. Nu ik laatst post kreeg met de aanbieding voor een gratis minicruise Newcastle vanaf IJmuiden met DFDS en ik een tweede persoon voor de helft van de prijs mee mocht nemen bedacht ik dat ik dat maar eens moest doen! Ik vroeg mijn zusje mee en de datum was snel geprikt.

Inchecken in IJmuiden

Op donderdagmiddag pik ik haar op van de trein en rijden we meteen door naar IJmuiden. Als we in de rij staan voor inchecken realiseer ik me dat ik de brief met bevestiging vergeten ben mee te nemen, zó suf! Ik heb alleen de bevestiging uitgedraaid die ik per mail ontvangen heb en de post ligt nog thuis, met parkeerkaart. Gelukkig woon ik dichtbij IJmuiden en zijn we ruim op tijd dus we crossen even heen en weer. Blijkt ook dat ik vergeten ben mijn föhn mee te nemen (en nee, ik kan niet zonder sinds mijn haar kort is :-) dus eigenlijk komt het dubbel goed uit.

Nog steeds ruim op tijd komen we weer bij de terminal aan en het inchecken gaat snel. We kopen meteen een voucher voor diner (€30,90 met een waarde van €34,90). Als we op de boot komen (King Seaways) zoeken we onze hut op (whooooooooo toch wel erg klein) en we installeren er onze spulletjes. Op naar de bar voor een drankje! We stoppen nog even bij de informatiebalie om te vragen wat een upgrade voor een luxere hut kost, maar besluiten na het horen van de prijs dat onze hut wel prima is en dat we voor die extra €130 heeeeel veeeeel kunnen eten en drinken. En naar de film kunnen. En kunnen shoppen in Newcastle :-)

Zeeziek aan boord

Als de boot vaart, ons drankje in de bar op is en we een bak nacho’s achter onze kiezen hebben voelen we dat die boot toch wel erg begint te schommelen. We wachten nog maar even met het diner en besluiten naar de hut te gaan. Mijn zusje voelt zich echt niet goed, ik haal een reistabletje voor haar (ik neem er zelf ook maar eentje) en ik ga alleen naar de film van 20.00u. Bij de informatiebalie wil ik een kaartje kopen (€8,00) maar voor me staan een paar mensen die geld terug willen van hun gekochte bioscoopkaartjes omdat er mensen ziek op bed liggen. Ik bied aan om een kaartje over te nemen aangezien ze geen geld terug krijgen en even later zit ik in een mini-bioscoopje te kijken naar “The Interim” met Robert de Niro en Anne Hathaway. Het is echt freezing zo koud in het zaaltje en geregeld rent er iemand de deur uit richting het toilet of zit er achter me iemand te kotsen. Ik probeer me op de film te concentreren maar het wordt er niet beter op! Ik ben blij als hij is afgelopen en samen met de andere mensen zwalk ik door de gangen terug naar m’n hut, zo nu en opzij springend omdat er iemand moet rennen naar het toilet (wat doe je hier, waarom lig je niet al in je bed???). Ik plof meteen in bed, zonder m’n tanden te poetsen (nog nooit gedaan!) of m’n gezicht schoon te maken, ik voel me echt beroerd!

Slapen op de boot met onrustige zee

De nacht komen we aardig door, liggend is het wel te doen. Maar dat ik wel eens uit dat bovenste bed zou kunnen rollen door dat enorme schommelen van de boot schiet wel een paar keer door m’n hoofd. Ik hoor de wind suizen door de ventilatieroosters en je voelt geregeld harde klappen en een hoop gekraak (ik herken het uit “Titanic” haha)

De volgende ochtend is het weer rustiger en kunnen we wel aan ontbijten denken. Het ontbijt staat opgesteld in het buffetrestaurant en ziet er prima uit. Lekker vers brood, fruit, diverse soorten muesli, ontbijtgranen, pitten en zaden en uiteraard english breakfast. Als we klaar zijn met eten nemen we nog even een kijkje in de Kid’z Club waar je een leuke ballenbak vindt, tafels vol bakken duplo en een klein glijbaantje. Genoeg te doen voor de kleinsten onder ons! Voor de grotere kids is er een “gamehal” met een aantal spel- en racecomputers (ik heb eigenlijk geen idee hoe je die dingen noemt!)

Op het dek genieten van het uitzicht

Na het ontbijt gaan we genieten van het uitzicht op het dek, het is prachtig buiten! De zon komt net op en het mag dan wel koud zijn; het is de moeite waard om de kou te trotseren. De kustlijn doemt op met zijn mooie steile rotswanden en al snel varen we richting de haven van Newcastle. Lekker dat we onze spullen in de hut kunnen laten liggen, nu kunnen we meteen de boot af. We sluiten aan in de rij voor de paspoortcontrole en dat duurt een eeuwigheid! Ongeveer een uur nadat de boot stil lag zijn we hier eindelijk doorheen en klimmen we naar boven in de dubbeldekker die klaar staat om ons naar het centrum te rijden. De bevestiging van DFDS (die je dus met de post krijgt :-) is tevens je transfer naar het centrum van Newcastle dus handig om deze bij de hand te houden.

Lees ook: Cruise met een baby; is dat te doen?

Het is een klein half uurtje rijden naar Newcastle en bij het centraal station worden we “losgelaten”. Om 15.45u gaat de laatste bus weer terug naar de DFDS terminal dus we hebben tot dan de tijd om lekker rond te dwalen, alhoewel er niet veel tijd meer overblijft want inmiddels is het 11.00u. We drinken snel een bakkie bij Starbucks en laten het thuisfront weten dat we de overtocht hebben overleefd. Meteen een hoop foto’s terug van de man die met de kindjes bij Sinterklaas is, hoe anders dan hier in Engeland waar alles al in kerstsfeer is!

Newcastle, we zijn er!

Vanuit de bus zagen we dat er bij Market street een soort kerstmarkt was met kraampjes dus daar lopen we naartoe en onderweg duiken we de ene na de andere winkel in. Alles is leuk en zo anders dan in Nederland. Zo worden we in bijna elke winkel overladen met de Funko Pop vinyl figuren waar we afgelopen zomer over schreven. Hele wanden vol gestapeld tot aan het plafond, blijkbaar een ware rage hier in Engeland. En de winkel van Cath Kidston met alleen maar spulletjes in zoete kleurtjes en bloemenprintjes is ook zó typisch Engels, heerlijk!

Lunchen bij Jamie’s Italian

Toevallig zien we bij het Grey’s Monument aan de overkant Jamie’s Italian zitten en we gaan er meteen naartoe om te reserveren voor de lunch. Na rond gedwarreld te hebben in Eldon Square shopping centre en op Grainger market met zijn leuke idyllische en ambachtelijke kraampjes ploffen we neer in de comfortabele stoelen bij Jamie’s Italian en bestellen lekkere, kleine porties pasta. Wat een leuke sfeer hangt hier in dit restaurant; leuke hoekjes met allerlei kookboeken en kookgerei met daarop uiteraard Jamie zijn naam en/of gezicht. Alles is tot in de puntjes af, van de sfeervolle open keuken tot de eethoekjes en van de verlichting tot de toiletten. En het allerleukste: het is betaalbaar! Zo betaalden wij 20 pond voor 2 drankjes, 2x kleine pasta en een salade.

Het zit er al weer bijna op, onze paar uurtjes in Newcastle! We duiken nog een paar winkels in om onze laatste ponden uit te geven en kopen wat leuke spulletjes voor het thuisfront. Ole en Madee vinden het namelijk wel heel “tof” dat ik in Engeland ben dus ik vind het leuk om een kleinigheidje mee te nemen. En we nemen uiteraard Christmas crackers mee voor het kerstdiner, want er is niets leukers dan “echte Engelse” op tafel te kunnen leggen vinden we.

Weer aan boord voor de terugreis

We halen gelukkig nog net de laatste bus terug naar de DFDS terminal en zodra we weer op de boot zijn halen we meteen een reistabletje bij de informatiebalie (top dat ze die daar gewoon hebben liggen!). De mevrouw achter de balie vertelt er nog bij dat het het beste is om het tabletje te nemen ruim voor je gaat varen want als je je eenmaal beroerd voelt en dan een tabletje neemt dan werkt het niet meer. Nou, dat hebben we gisteravond gemerkt inderdaad!

Eten in het buffetrestaurant aan boord

Om 18.00u gaan we meteen eten in het buffetrestaurant en met smaak gelukkig, we hebben trek! Het ziet er allemaal goed uit, amuses met o.a. paté en rauwe zalm, koude en warme voorgerechten, soep, diverse soorten warme hoofdgerechten en verschillende kleine desserts. Voor de kinderen is er een speciaal kinderbuffet, waarvan we wél zeker weten dat de frietjes en kipnuggets koud zullen zijn want die bakken liggen echt bomvol en zo veel kinderen zien we niet aan boord. Beetje zonde!

Na het eten snuffelen we lekker rond in de winkeltjes en duiken we nog even de “nachtclub” in waar het wemelt van de Engelse vrijgezellengroepjes en clubjes die vieren dat iemand 40 jaar wordt. De mensen lopen met enorme glazen bier heen en weer te slingeren en daar moet je tegen kunnen! Wij vinden het wel grappig om het even te aanschouwen maar bij de tweede bingoronde gaan we richting de hut. De boot gaat inmiddels weer aardig heen en weer en aangezien ze vannacht windkracht 9 verwachten en we niet weer zo beroerd willen zijn als afgelopen nacht besluiten we lekker te gaan liggen omdat dat toch het beste blijkt te zijn.

Weer zeeziek?

En inderdaad, die windkracht 9 krijgen we flink om onze oren die nacht. Maar ik draai me elke keer weer lekker om en ben blij dat ik geen last heb van zeeziekte deze nacht. Lang leve de reistabletjes! Als je ze op tijd inneemt tenminste :-) Ik wil je wel nog een tip meegeven voor het slapen; neem oordoppen mee. Wij hebben op de terugweg een Engels stel als buren waarvan de man de hut kort en klein lijkt te slaan en we zitten verschillende keren vol adrenaline rechtop in bed door veel herrie, gegil en heel veel gebonk. De Nederlandse dames die aan de andere kant van onze hut liggen kennen we inmiddels ook door en door, we hebben al hun conversaties kunnen volgen, van woord tot woord. Dus zelf ook niet te hard praten in je hut als je niet heel je ziel en zaligheid bloot wilt leggen :-)

DFDS minicruise Newcastle; aanrader?

Ik zeg ja! Al zegt mijn zusje nu waarschijnlijk iets anders, haha. Ik vond het een leuke trip, ondanks het beroerd voelen de eerste avond. Het lijkt mij heel leuk om een keer met het gezin te gaan, de auto mee te nemen en in een paar dagen de omgeving te verkennen. Als ik zo foto’s zie moet het er prachtig zijn op het platteland! Ik zou wel een volgende keer voor iets meer luxe kiezen en voor de grotere hut zou gaan. Wil je gewoon de minicruise naar Newcastle doen dan is een extra nachtje ter plekke ook geen overbodige luxe. Meer tijd om Newcastle te ontdekken, relaxt te shoppen en gewoon niet zo veel op de tijd hoeven letten.

De prijzen op de boot zijn te doen maar het is niet goedkoop. Zo betaal je voor een kopje thee €3,00, voor een drankje (cola light, water) €4,00 en de prijzen voor een glas wijn beginnen bij €6,95. Buffet kost €34,90 (vooraf bij inchecken €30,90) en een gemiddeld hoofdgerecht in het steakrestaurant kost rond de €18,00. De vrijgezellenfeestjes kun je waarschijnlijk ontlopen door je trip niet in het weekend te laten plaatsvinden maar ergens middenin de week. En bovenal niet vergeten dus; reistabletjes mee!

Kijk voor meer informatie over de minicruise naar Newcastle op de website van DFDS Seaways

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Meer directe linkjes naar aanbieders vind je op deze pagina. Voor nu: veel leesplezier!

Melissa

Welkom! Ik ben Melissa, content creator, gek op fotografie en reizen. Ik haal veel voldoening uit het publiceren van reisfoto's en reiservaringen op deze website. Kom en reis met mij mee naar prachtige plekjes!