Review Thule Covert DSLR 24L; fijne cameratas met uitneembare sling bag

Eerder schreef ik al een review over de Thule Covert DSLR 32L, mijn grootste vriend wanneer ik met veel camera apparatuur op pad ga. Toch is deze fijne cameratas ook wel eens te groot. Bijvoorbeeld wanneer ik zonder extra lenzen, filters en statief op pad ga. Een iets kleinere tas zou voor die gelegenheden perfect zijn. Liefst wél met dezelfde eigenschappen. Laat de Covert DSLR 32L nou een kleiner zusje hebben: de Thule Covert DSLR 24L. Komt dat even mooi uit! Tijd om dit blauwgrijze monstertje te testen.

Wat meteen opvalt aan de Thule Covert DSLR 24L

Aangezien ik al bekend ben met het Covert model voelt het meteen vertrouwd wanneer ik de 24L uit de verpakking haal. De kleur is anders; dit keer koos ik voor blauwgrijs (dark slate) in plaats van het altijd “veilige” zwart. De 24L is een stuk kleiner. Logisch, het scheelt maar liefst 8 liter met de grotere versie. Dat zit hem iets in de breedte, in de hoogte en voornamelijk in het bovenste gedeelte van de tas. Waar de 32L een rolltop heeft die zorgt voor veel extra opbergruimte, wordt de bovenkant van de 24L afgesloten met een rits.

Review Thule covert cameratas 24 liter - Reislegende.nl

Afmetingen van de Thule Covert DSLR 24L

De afmetingen van de Covert 24L zijn 48 x 33 x 23 cm. Dat betekent dat de 24L 4cm minder hoog is dan de 32L en 3cm minder breed. De lengte wordt gemeten over het rugpand, dus wanneer je de 32L van boven helemaal vult (met kleding bijvoorbeeld) kun je er in de hoogte zo 10 á 12 cm bij rekenen. Bij de 24L heb je wat dat betreft geen speling. De rits kan dicht, of niet.

Thule Covert DSLR 24L is de perfecte cameratas als handbagage

Door het formaat is de Thule DSLR 24L een perfecte cameratas om mee te nemen als handbagage. Bij de meeste vliegmaatschappijen past de tas onder de stoel, zowel in de lengte als in de breedte. Dat is met de 32L nog wel eens een beetje spannend. Ook wordt het met de 32L soms wat krap als het gaat over het gewicht. Bij bepaalde maatschappijen mag je handbagage maar 8kg wegen. Dat is best uitdagend wanneer je een grote cameratas meeneemt met veel camera apparatuur. Hieronder de afmetingen die vliegmaatschappijen aanhouden voor handbagage:

• Transavia (55 x 40 x 25 cm)
  • KLM (55 x 35 x 25 cm)
  • Vueling (55 x 40 x 20 cm)
  • TAP Portugal (55 x 40 x 20 cm)
  • British Airways (56 x 45 x 25 cm )
  • EasyJet (56 x 45 x 25cm)
  • Air France (55 x 35 x 25 cm)
Waterdichtheid van Thule covert cameratas 24 liter review - Reislegende.nl

Hoeveel opbergruimte heeft de Thule Covert DSLR 24L?

Veel, dat kan ik meteen al zeggen. Ik word er altijd blij van, van veel opbergvakjes. Iets wat ik bij een andere fijne cameratas, de Wandrd Prvke, erg mis. De 24L cameratas van Thule heeft lekker veel opbergruimte. Sowieso is er aan de voorkant een groot vak, wat bijna helemaal open te ritsen is. In dit vak zitten allemaal weer kleinere vakjes. Ideaal voor het opbergen van snoertjes, geheugenkaartjes, filters, visitekaartjes etc. Dan heb je het bovenste vak, met rits. Dit vak is lekker ruim; je zou er nog een camera in kunnen stoppen die je bij de hand wilt hebben. Het vak is voorgevormd, het kan dus niet “indeuken”. Hierdoor blijft de tas mooi in model én heb je meteen veel ruimte, zonder dat je de stof naar buiten moet duwen. In het bovenste vak zitten weer kleine vakjes. Handig voor paspoort, pakjes kauwgom of andere kleine dingen.

Thule covert 24L cameratas met extra opbergvakken - Reislegende.nl
Bovenste vak met rits van de Thule covert cameratas 24 liter review - Reislegende.nl

Uitneembare sling bag: wat een uitvinding!

De Thule Covert DSLR 24L heeft net als de 32L versie een uitneembare sling bag. En dát is echt een groot pluspunt van deze cameratas. Heel fijn voor wanneer je tijdens een reis bijvoorbeeld op pad gaat en niet zo veel mee wilt nemen. Je haalt de camera insert uit de tas, bevestigt de schouderband aan deze uitneembare tas en je hebt een sling bag. De sling bag is aan twee kanten open te ritsen. Daarnaast kan hij liggend helemaal opengeritst worden. Ook zit er in de sling bag nog een klein vakje. Handig voor sleutels, je telefoon of andere kleine dingen.

Review Thule covert cameratas 24L camera insert - Reislegende.nl
Sling bag uit de Thule covert cameratas 24 liter review - Reislegende.nl
Thule covert cameratas review 24 liter versie met uitneembare camera slingbag - Reislegende.nl

Via de zijkant van de cameratas bij je camera komen

De open te ritsen zijkanten van de sling bag zorgen ervoor dat je ook bij je camera kunt als deze in de tas zit. De zijkanten van de sling bag worden dan helemaal opengeritst en weggestopt in de zijkant van de cameratas. Net als de grote ”flap” overigens, deze verdwijnt achter het laptopvak in het rugpand. Is de tas helemaal dicht, dan kun je via beide zijkanten bij je camera komen die in de sling bag / camera insert zit. Schuif eenvoudig één schouderband van je schouders af, haal de tas naar voren en rits de zijkant open.

Thule covert cameratas 24 liter sling bag - Reislegende.nl
Review Thule covert 24L cameratas met uitneembare kleine cameratas - Reislegende.nl

Thule Covert 24L cameratas gebruiken als normale rugtas

Mocht je een keertje de deur uit willen zonder camera’s, maar mét rugtas, dan haal je met gemak de camera insert uit de tas. Het tussenschot tussen het bovenste en onderste compartiment kun je dan openritsen, waardoor er één grote binnenruimte ontstaat. Je kunt dit natuurlijk ook dichtgeritst laten, dan heb je twee compartimenten. Makkelijk wanneer je bepaalde spullen gescheiden wilt houden.

Binnenzijde Thule covert cameratas 24 liter review - Reislegende.nl
Wat past er in de Thule covert cameratas 24 liter review - Reislegende.nl

Laptop of iPad veilig mee? Dat kan in deze Thule cameratas!

Een laptop of tablet mee op reis vind ik altijd handig, maar deze moet wel goed beschermd mee kunnen. Dat kan bij deze cameratas van Thule in de goed gevoerde ruimte die speciaal ontworpen is voor een laptop en/of tablet. Kun je niet kiezen welke van de twee je meeneemt? Dan kunnen ze allebei in de tas, beiden in een apart vak. Er is ruimte voor een 16-inch MacBook® Pro of een 14-inch pc-laptop in het grote vak en een 11-inch tablet in het kleine vak.

Review 24L Thule covert cameratas met veel opbergruimte en laptopvakken - Reislegende.nl

Zijvakken voor statief en/of drinkfles

Een groot pluspunt van de Thule Covert 24L is dat de cameratas beschikt over twee zijvakken. Veel cameratassen worden uitgevoerd met een vak aan één zijde, waardoor je met je waterfles zit als je een statief mee hebt. Natuurlijk is alles op te lossen; een drinkfles met een karabijnhaak kun je bijvoorbeeld overal aan je tas ophangen. Maar die moet je dan maar net hebben… Een statief kun je in het zijvak van de Thule Covert 24L steken en goed vastbinden met de riempjes. Dezelfde riempjes kun je ook voorlangs met elkaar verbinden. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een jas of sjaal vastbinden op de voorkant van je tas. Je kunt de riempjes overdwars bevestigen of vastmaken aan een van de lusjes op de voorkant van de tas. Net wat je makkelijk vindt.

Thule covert cameratas 24 liter review - Reislegende.nl
Review Thule covert cameratas 24L - Reislegende.nl

Cameratas met fijne schouderbanden

De Covert 24L cameratas draagt lekker, de schouderbanden zitten goed. Helemaal wanneer je het borstriempje gebruikt blijft alles goed op z’n plek zitten. Uiteraard zijn de schouderbanden verstelbaar. Ook de schouderband van de sling bag is verstelbaar. Deze heeft een verstevigd stuk, wat je los kunt maken door middel van klittenband zodat je deze zelf vast kunt zetten op de plek waar jij het lekker vindt dragen.

Bij lange stukken wandelen is het fijn om de heupband van de cameratas tevoorschijn te halen, die in het rugpand achter het trolley doorvoerpaneel verstopt zitten. Het doorvoerpaneel is zo gemaakt dat de tas rechtop op een trolley geplaatst kan worden. Ten opzichte van veel andere cameratassen een voordeel als je het mij vraagt. Een trolley doorvoerpaneel overdwars is echt niet handig als je er iets uit wilt halen, wanneer de tas op z’n zijkant op een trolley ligt (zoals de meeste modellen van Peak Design, bijvoorbeeld de Peak Design Everyday backpack).

Schouderband van uitneembare slin bag Thule covert cameratas 24 liter - Reislegende.nl

Thule Covert DSLR 24L versus Thule Covert DSLR 32L

Heb je een systeemcamera en ga je niet op pad met een 100-400mm lens? Neem je geen (extra) kleding mee in je tas en is je camera uitrusting beperkt tot 2 á 3 lenzen? Dan is de 24L versie van Thule misschien wel dé perfecte cameratas voor je. Heb je een DSLR, meerdere lenzen en/of een grote telelens? Neem je wél vaak extra kleding mee op pad, of eten en drinken? Dan kun je misschien beter kijken naar de 32L versie van de Thule Covert. Lees hier mijn uitgebreide review van de Thule Covert 32L.

Fijne cameratas van Thule covert 24 liter review - Reislegende.nl

Nadelen van de Thule Covert 24L cameratas

De Thule Covert 24L cameratas heeft wat mij betreft maar 1 (klein) nadeel en dat gaat over de vakken voor laptop en tablet. De vakken zijn perfect gevoerd, maar daardoor best wel dik. Als er niets in de vakken zit, dan rits het rugpand goed dicht. Maar als er een laptop in het vak zit, dan valt het rugpand niet zo lekker meer in de binnenruimte. In de binnenruimte is namelijk niet echt een uitsparing voor een gevuld rugpand. Nu is dat niet echt een probleem wanneer je gebruikt maakt van een kleinere camera body. Maar heb je een grote body, of maak je gebruik van een batterygrip, dan komt er best veel spanning op de rits te staan. Helemaal wanneer er én een laptop én een tablet in de tas zit. Ik neem zelden allebei mee en ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen maar 1 device meenemen. Als je fotografeert met een systeemcamera (iets wat het overgrote deel van de mensen tegenwoordig doet) en een laptop óf tablet meeneemt hoeft dit echter niet voor problemen te zorgen.

Daarnaast vind ik het altijd prettig als er aan de onderzijde van een cameratas een vakje is waar een regenhoes in bevestigd is. Daar moet je bij de Thule Covert 24L even bij nadenken, dat een regenhoes niet bijgeleverd wordt. Koop er meteen een regenhoes bij en reserveer er een vakje voor in de Thule cameratas; ga je geen spijt van krijgen als je in een stortbui terecht komt! Want ook al is de stof goed waterafstotend, van een serieuze regenbui wordt geen enkele cameratas blij.

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Meer directe linkjes naar aanbieders vind je op deze pagina. Voor nu: veel leesplezier!