Review: Thule Covert DSLR cameratas 32L

Ken je het probleem? Je gaat een paar dagen weg en je gaat met het vliegtuig naar je bestemming. Je wilt alleen handbagage meenemen, maar dit mag maar 1 tas zijn. Hoe doe je dat wanneer je ook camera en een aantal lenzen mee wilt nemen, naast kleding, schoenen en toiletspullen? Het mooiste zou dan een “tas in een tas” zijn. Laat de Thule Covert DSLR cameratas nou zo’n tas zijn. In dit artikel een uitgebreide review van deze mooi Thule rugtas die je op diverse manieren en voor verschillende doeleinden kunt gebruiken.

Eerste kennismaking met de Thule Covert DSLR cameratas

“Dat is een flinke tas”, was mijn eerste reactie bij het uitpakken van de Thule Covert DSLR cameratas. Aangezien ik ervaring heb met de Wandrd Prvke van 31 liter wist ik wel een beetje wat ik kon verwachten. De vele opbergvakken vallen op, iets waar ik meteen enthousiast over ben. Een cameratas kan wat mij betreft niet genoeg vakjes hebben. Ik heb altijd zo veel kleine spulletjes die ik kwijt wil! Iets wat ik erg mis in de bovengenoemde Wandrd Prvke. Verder oogt de Thule Covert DSLR robuust. Het materiaal (nylon) ziet er sterk uit en de schouderbanden voelen stevig aan. Weet je meteen al dat deze Thule cameratas te groot is? Lees dan mijn review over de Thule Covert DSLR 24L, een maatje kleiner!

Opbergvakken in de Thule Covert DSLR cameratas 32L - Reislegende.nl

Afmetingen van de Thule Covert DSLR backpack 32 liter

De afmetingen van de Thule Covert DSLR 32 liter zijn 52 x 36 x 23 cm. Dit zijn de maten van de tas wanneer hij leeg is. Het spreekt voor zich dat deze Thule cameratas behoorlijk kan “uitdijen” wanneer je hem volstopt, maar je kunt hem ook prima een beetje plat drukken als hij onder een stoel geschoven moet worden. Je apparatuur zit immers goed beschermd in de tas.

Is de Thule Covert DSLR niet te groot als handbagage?

De meeste airlines geven een maximale handbagage hoogte aan van 55 of 56 cm, een breedte variërend tussen de 35 en 45 cm en een diepte tussen van 20 en 25 cm. Alleen qua diepte valt de tas dus eigenlijk net buiten de regels bij sommige airlines maar ik heb zelf nog nooit problemen met een paar cm te veel ervaren. Net als met het gewicht overigens. De meeste airlines houden 10 kilo aan voor handbagage en sommige zelfs 8 kilo. Bij laatstgenoemde mag je dan vaak wel weer een persoonlijk item meenemen, dus je zou dan een dun tasje bij je kunnen hebben tijdens het instappen waar je even je laptop in doet. Stop je hem in het vliegtuig gewoon weer terug in je mooie Thule tas :-)

• Transavia (55 x 40 x 25 cm)
  • KLM (55 x 35 x 25 cm)
  • Vueling (55 x 40 x 20 cm)
  • TAP Portugal (55 x 40 x 20 cm)
  • British Airways (56 x 45 x 25 cm )
  • EasyJet (56 x 45 x 25cm)
  • Air France (55 x 35 x 25 cm)

De opbergvakken van de Thule Covert DSLR 32 liter

Thule is echt de winnaar op het gebied van opbergvakjes als je het mij vraagt. Wat zijn het er veel! Aan de voorzijde van de tas zijn twee grote vakken te vinden. Het onderste vak is te openen dmv een rits. In het vak zitten twee kleinere vakjes met rits en een aantal kleine insteekvakjes, handig voor accu’s.

Thule Covert DSLR Backpack 32L REVIEW opbergvakken - Reislegende.nl

Het bovenste opbergvak is ook met een rits te openen, de flap van dit vak opent naar boven. Het handige van deze flap is dat je hem niet per se weer dicht hoeft te ritsen; in de hoeken van de flap zitten magneetjes waardoor de flap zichzelf goed sluit. Je hoeft niet bang te zijn dat er spulletjes uit je opbergvak vallen, binnenin vallen twee netjes over elkaar heen. Een top-vakje vind ik dit!

Dan is er nog een klein vakje met rits te vinden onder de sluiting van de rolltop. Een ideaal plekje om kleine spullen van waarde in op te bergen, bijvoorbeeld wat geld, je paspoort, identiteitskaart of sleutels. Bij het oprollen de grote opening verdwijnt dit vakje onder de rolltop.

Ook aan de zijkant zijn nog twee opbergvakjes te vinden. Deze vakjes zijn ook geschikt voor kleine spulletjes, al gebruik ik ze meestal om een banaan of een appel in te doen.

Thule cameratas 32L REVIEW opbergvakken - Reislegende.nl
Thule Covert DSLR Backpack 32L REVIEW geheim opbergvakje - Reislegende.nl
Thule cameratas REVIEW opbergvakken - Reislegende.nl

De vakken onderaan de zijkant van de Thule Covert DSLR vind ik wat aan de lage kant. Als ik mijn telefoon in dit vakje stop komt deze een behoorlijk stuk boven de rand uit (zie foto bovenaan dit artikel, iPhone 7). Ditzelfde geldt dus voor een waterfles. Toch heb ik niet meegemaakt dat een waterfles uit het vak viel, zelfs niet bij bukken of het plat leggen van de tas. Het elastiek in de bovenste rand van dit vak is behoorlijk strak en houdt een waterfles dus toch goed op zijn plek. Wil je een statief meenemen dan kun je deze met twee poten in dit vak steken. Over het bovenste opbergvak aan de zijkant van de tas zit een gesp, hiermee kun je het statief goed vast zetten.

Rolltop opening met rits en gesp

Het grote vak kun je van bovenaf bereiken via de rolltop sluiting. Super handig is dat je de opening groter kunt maken door de rits open te ritsen. Is de rits dicht dan zit er aan de bovenkant van de rits nog een drukknoopje om te voorkomen dat de opening groter wordt mocht de rits per ongeluk open gaan. De rolltop is door het soepele nylon materiaal gemakkelijk op te rollen, wat wel anders is bij het stoere, dikke materiaal van de Osprey Archeon 25. Is de rolltop opgerold dan kun je deze vastzetten met een fijne gesp.

Thule Covert DSLR Backpack 32L REVIEW rolltop met rits - Reislegende.nl

Thule Covert DSLR, twee tassen in één

Aan de achterzijde van de Thule Covert DSLR kun je het hele rugpand openritsen om goed bij je (camera)spullen te komen. In het onderste gedeelte van de tas is een camera-insert te vinden, een tas die door Thule de “cocon” wordt genoemd. De cocon is op drie plaatsen open te ritsen, aan de zijkanten en aan de achterkant. De achterkant ligt naar boven wanneer de cocon in de Thule Covert bevestigd is en de flap van het middelste gedeelte zit onder het laptopvak geschoven. De flappen van de zijkanten van de cocon zitten in de zijkanten van de tas geschoven, de gedeeltes die van buitenaf open te ritsen zijn. Zit de cocon in de tas dan krijg je automatisch twee compartimenten in de tas. Een compartiment voor je apparatuur en een compartiment voor kleding en andere spullen.

Het bovenste compartiment kan worden afgesloten, maar dit stuk kan ook helemaal worden opengeritst. Het opengeritste gedeelte kun je weer in een daarvoor bestemd vakje/netje stoppen als je de tas als “normale” rugtas wilt gebruiken, je maakt dan van twee kleinere compartimenten één groot compartiment. Half openritsen is ook mogelijk, hierdoor heb je meteen beide compartimenten open liggen.

De Thule cocon / sling bag los gebruiken

Het grote pluspunt van de Thule Covert DSLR is de losse cameratas, de zogenaamde cocon. De camera-inserts die ik ken van andere merken zijn meestal niet geschikt voor gebruik als een tas. Ze zien er dan óf heel raar hoekig uit, ze zijn gewoon niet sterk genoeg of je hebt er geen fatsoenlijke schouderriem voor. De cocon uit de 32 liter versie van de Thule Covert DSLR heeft echt de eigenschappen van een goede en vooral stevige sling bag. Een fijne, robuuste schouderriem zit verstopt in het vakje aan de bovenzijde van de cocon. Een vakje wat overigens ook erg handig is voor je smartphone.

De schouderriem kun je op meerdere manieren bevestigen aan de Thule cocon. Zo kun je hem dragen als sling bag maar ook als schoudertas, net wat je zelf handiger vindt.

Review Thule Covert DSLR 32L opbergvakjes uitneembare camera insert Thule cocon Thule sling bag - Reislegende.nl

Wat past er allemaal in de Thule cocon van de Covert DSLR 32 liter?

Ik heb een favoriete combi aan camera’s die ik graag meeneem: mijn Fuji X-T3 met 100-400mm en mijn Fuji x100f. Als ik nu mijn Fuji X-T3 met 100-400mm meeneem in de cocon past er eigenlijk alleen nog maar een klein lensje bij. Wil ik in plaats van het kleine lensje mijn kleine en handzame Fuji x100f meenemen in de cocon wordt het behoorlijk proppen. Maar, eerlijk is eerlijk, het past net. Al is er dan geen plek meer voor bijvoorbeeld een flesje water, een oplader of nog een andere lens. Laat ik de 100-400mm thuis dan is het geen enkel probleem, dan kunnen er zo 3 kleinere lenzen mee en past zelfs de Fuji x100f er nog bij.

Review Thule Covert DSLR 32L camera insert als tas Thule cocon sling bag - Reislegende.nl

Je camera pakken via de zij opening van de Thule Covert DSLR

Erg handig is natuurlijk de opening aan de zijkant van de cameratas, een feature die je bij veel cameratassen terugziet tegenwoordig. Je gooit een schouderband van je schouder af, draait de tas naar voren en ritst de opening open om je camera te pakken. Geen gedoe meer met tassen op natte en/of vieze ondergrond te leggen om bij je apparatuur te kunnen!

Alhoewel… Als ik mijn batterygrip op de Fuji X-T3 heb zitten krijg ik de camera niet door de opening heen, de opening is dan te klein. Of de camera te groot natuurlijk. Als ik met volle bepakking op stap ga met deze tas laat ik de grip thuis. Iets wat ik overigens ook doe als ik deze Thule cameratas gebruik als handbagage, aangezien ik dan natuurlijk moet letten op het maximaal toegestane gewicht. Aangezien de Thule Covert DSLR al 2.14 kg weegt is het kwestie van alles wat je thuis kunt laten ook echt thuis te laten.

Thule Covert DSLR Backpack 32L REVIEW zijkant tas - Reislegende.nl

Comfortabeler dragen met heupriem

Een heupriem zit verstopt in het rugpaneel van de tas. Is de riem er aan beide kanten uit dan zou je in dit gedeelte een lensdop of je telefoon kunnen stoppen als je die gemakkelijk wilt kunnen pakken. Een handigheidje dat ik vaak gebruik bij de Peak Design Everyday backpack, ideaal wanneer het zomer is en je geen jaszakken of broekzakken in de buurt hebt. Halverwege het rugpand is een doorvoerpaneel bevestigd waarmee je de tas makkelijk op een trolley kunt zetten.

Review Thule Covert DSLR 32L heupriem - Reislegende.nl
Review Thule Covert DSLR backpack 32L heupriem - Reislegende.nl
Review Thule Covert DSLR Backpack 32L doorvoerpaneel trolley - Reislegende.nl

Opbergruimte voor laptop en tablet

Het rugpand heeft aan de binnenzijde een gevoerde ruimte voor een laptop tot 15,6″/16″ én een 11″ tablet. Daarnaast ook hier weer een opbergvak met rits. Het voelt goed wanneer je hier een tablet en/of laptop in opbergt, het materiaal is behoorlijk dik en stevig. Het wordt alleen wel een erg dik pakket wanneer je een laptop en een tablet in de vakken steekt. Ik krijg het rugpand niet dichtgeritst wanneer ik de batterygrip op mijn camera heb zitten. Er komt dan zó veel druk op het geheel te staan dat ik bang ben dat ik mijn laptop iets buig wanneer ik toch de rits probeer dicht te krijgen. Zonder batterygrip is het geen probleem, dan past het allemaal perfect.

Review Thule Covert DSLR 32L laptopvak - Reislegende.nl

Schouderbanden van de Thule Covert DSLR

De schouderbanden van deze Thule cameratas zijn comfortabel en blijven goed op hun plek zitten. Helemaal wanneer je het horizontale bandje gebruikt, iets wat ik altijd standaard doe wanneer ik de Peak Design Capture clip gebruik. Zelfs met mijn Fuji X-T3 + 100-400mm eraan bevestigd (nog net geen 2 kilo) voelen de schouderbanden fijn en voel ik geen wrijving.

Peak Design camera capture clip gebruiken bij Thule Covert DSLR Backpack 32L - Reislegende.nl

Dé perfecte cameratas?

De perfecte allround cameratas heb ik persoonlijk nog nooit gevonden, ik heb dan ook verschillende cameratassen voor verschillende doeleinden. Een Thule enroute voor naast mijn Fuji X-T3 met 100-400mm ook drinken, lunch en wat dingen voor de kids mee wil nemen. Een Ona Bowery voor alleen mijn kleine Fuji camera waarin ik ook water, telefoon, portemonnee en oplader kwijt kan. De Peak Design Everyday backpack gebruik ik voor als ik in mijn eentje een dag op pad ga om te fotograferen. De Thule Covert DSLR is met zijn inhoud van 32 liter een ware aanvulling als het gaat om mijn “tassen-collectie”, ik miste namelijk nog een grote cameratas. De Thule Covert DSLR 32 liter ga ik namelijk zeker gebruiken als er weer gevlogen kan worden. Het lijkt me ideaal wanneer je meer dan alleen je cameraspullen mee kunt nemen in de tas. Op lokatie laat ik de tas met kleding dan in de accommodatie en vervolgens ga ik met de Thule cocon / sling bag lekker op pad.

Nadelen van de Thule Covert DSLR cameratas 32 liter

Zijn er dan helemaal geen nadelen aan de Thule Covert DSLR cameratas? Zeker wel! Maar het zijn er maar een paar, en geen onoverkomelijke. Een paar kleine dingetjes die eigenlijk snel “op te lossen” zijn. Denk aan het niet goed passen van de batterygrip, Dat is natuurlijk een heel persoonlijk dingetje. De meeste mensen gebruiken sowieso al geen grip omdat dit een camera echt huge maakt. Het vakje aan de zijkant dat ik te laag vind voor mijn telefoon? Gewoon mijn telefoon in een van de andere vakjes stoppen. Überhaupt beter, dan kan hij er ook niet snel uitgepikt worden. Dat ik de cocon het liefst iets groter had gezien is ook persoonlijk, de doorsnee gebruiker van deze tas heeft misschien niet eens een 100-400mm?

Review Thule Covert DSLR Backpack 32L - Reislegende.nl

Mijn ervaring met de Thule Covert DSLR cameratas 32 liter

Kortom, de Thule Covert DSLR is een echte aanrader wanneer je een grote, ruime cameratas wilt die je op verschillende manieren kunt gebruiken. De uitneembare cocon / sling bag vind ik echt een groot pluspunt van deze tas, evenals de vele opbergvakken én het feit dat de tas fijn draagt.

Dit artikel kan affiliate linkjes bevatten. Wanneer je doorklikt via deze linkjes en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Voor nu: veel leesplezier!